2012. október 24.

"Tizenötös" mandulás-marcipános keksz



Ihletője az a kétszer 15 perc, amit ma a munka és a németóra között itthon töltöttem. 15 perc alatt összeállítom a tésztát és bemelegítem a sütőt, másik 15 perc alatt sülnek készre a kekszek. Ready, steady, go.

Hozzávalók:

15 dkg vaj
5x15 g őrölt mandula
15x15 g liszt
5x15 g porcukor
7x15 g marcipánmassza
1,5 g sütőpor
1 tojás
csipet só

A sütőt 180 fokra melegítem.
A marcipánmasszát nagy lyukú reszelőn lereszelem, a vajat mikróban 30 mp-ig melegítem. Utána a hozzávalókat egy tálban alaposan összegyúrom. Ha összeállt, diónyit szakítva előbb golyót formázok belőle, majd sütőpapírral bélelt tepsin egy villával lenyomva lepénykévé alakítom, és mehet a forró sütőbe.
15 perc kell neki az én sütőmben, 12 perc után érdemes figyelni, ha sötétedni kezd a széle, vegyük ki, mert szárazan kevésbé élvezetes.

Ez az alaptészta, a liszt-őrölt mandula arányt lehet változtatni, most takarékossági szempontokból lett ilyen, de fele-fele is mehet. Rosszabb nem lesz. Lehet tuningolni kis aszalt gyümölccsel (nálunk most pár darabba vörösáfonya került), pirított, esetleg karamellizált manduladarabokkal, csokival, ki mivel szereti.
Magában is finom, kellemes ízével teákhoz, kávéhoz is remek.  Dobozba téve jó pár napig puha marad.

Jut eszembe, kiváló karácsonyi aprósütemény-alap. A Pötty már karácsonyi nótákat zeng fürdés közben, szóval itt van már a kertek alatt az év legfényesebb napja. Kerek két hónap, hatvanat kell aludni. Ti is várjátok?