2011. október 19.

Diós-csokis baklava



Isztambul a kedvenc városom.  És még sosem jártam ott. Én már csak ilyen vagyok…
Életem első harminc évében Firenze volt álmaim vágya, kívülről fújtam, melyik térről melyik utcák nyílnak, úgy, hogy csak az útikönyvekből és regényekből ismertem. Oda eljutottam, ráadásul a nászutunkon. Isztambulba is meglesz egyszer, na. Mondjuk, remélem, nem kell sem harminc évet várnom, sem még egyszer férjhez mennem érte J
Ezek után nem lesz meglepő, ha azt is elmondom, hogy az olasz konyha után rögtön a török következik a személyes toplistámon. Szerencsére Chili és Vanília blogján jó sok török specialitás található, ő a külföldi blogok mellett a legfőbb forrásom a témában.

Tatai kiruccanásunkkor egyik este egy olyan helyen vacsoráztunk, ahol valaha jó konyha volt, most olyan szódával elmegy típusú, de a baklavájuk egy borzalmas konzerv-izé volt.
P. pedig megjegyezte, úgy enne egyszer egy igazán jó baklavát. Én meg rendes asszony módjára megígértem neki, hogy akkor lesz J
Tegnap nekiláttam, pedig én sem ettem még soha jót belőle. Ettem ehetőt, ehetetlent, ragacsosat meg hideg, kemény szárazat, és forrót, vaníliafagyival, Egerben, Szombathelyen, Győrben és Bécsben is. Mindegyiket valami gyíkhúsosnál, ergo nem bűvölt el eddig a műfaj. Két napig keresgéltem a megfelelő receptet, aztán vissaztértem az origóhoz, és találtam Chili és Vaníliánál egy mákosat, az nagyon jól hangzott. Már csak a mákot kellett lecserélni valamire, amit megeszek, így kis variálás (és meglepődés: a betárazott csokikészlet nagy részét felélték a fiúk) után diós született, minimális csokival dúsítva, mert P. szerint a rendes sütemény csak csokis lehet.

A baklava nemcsak a törökök, hanem a bolgárok, örmények, arabok hagyományos édessége. Az Oszmán Birodalomban a gazdagság, jólét szimbóluma volt, egy ház annál nagyobb tiszteletnek örvendett, minél jobban készítette szakácsa a süteményt. Természetesen a tésztát is maguk állították elő, az eredeti baklavatészta közeli rokona a mi rétestésztánknak. Az volt a legügyesebb szakács, aki a legvékonyabbra tudta nyújtani.

A főúri házaknál nem ritkán száz rétegből álló, gazdagon megrakott mézes édességet tálaltak a vendégeknek. Hagyományos tölteléke a dió, mogyoró, szezámmag és a pisztácia.

Hozzávalók:

1 cs réteslap (nálam most SPAR-os 12-es)

20 dkg darált dióbél
1 dl tej
3 ek méz
2 cl rum

30 g étcsoki

5 dkg olvasztott vaj

A sziruphoz:

1 dl víz
10 dkg méz
10 dkg cukor
1 narancs leve


Fogok egy szögletes tepsit (kb. 18x24 cm-eset). A réteslapokat kiszedem a csomagolásból, kiterítem, félbevágom, majd ha kisebb a tepsi, méretre alakítom őket. Így lesz 24 egyforma méretű lapocskám, melyből „nyolc lapos” baklava készül (rétegenként 3 vékony réteslapot kell számolni).
A sütőformát kivajazom, a réteslapokból óvatosan hármat leveszek, majd a tepsibe teszem. Egy nedves konyharuhával letakarom a maradék réteslapokat, hogy ne száradjanak ki.
A dióbelet a tejjel, mézzel, rummal összeforgatom, kb. 2 evőkanálnyit óvatosan elterítek egy-egy rétegen.
A dió után ismét három réteslap következik, majd vaj, diós massza a sorrend. Nálam a középső, negyedik rétegre került 30 g mikróban felolvasztott étcsoki is. (2x30 mp alatt 800W-on olvasztom a csokit, félidőben keverve egyet rajta)
A legfelső réteg réteslap lesz, melyre olvasztott vaj kerül. Mielőtt sütőbe teszem, éles késsel 8 vagy 16 szeletre osztom.
200 fokon 20 perc alatt sül készre, addig összeállítom a szirupot.
Hozzávalóit egy lábasba mérem, közepes lángon összeforralom, majd elzárom alatta a lángot, és a sütőből frissen kiszedett süteményre csorgatom.
Az arányok és az édes íz ijesztő lehet, az meg még inkább, hogy ebben a mennyiségben először úszni fog a cucc. Nekem legalábbis ellepte az összeset a lé, de szerencsére ismét bátor duhaj voltam, és mire betoltuk a vacsoránkat, szépen magába is szívta az összes levet az anyag.



Recept szerint egy éjszakát, vagy legalább pár órát szobahőmérsékleten kell tartani fogyasztás előtt a készterméket, de jelentem, kábé fél óra elteltével is remek. Mi több, mennyei J
16 kisebb adag lett ebből a mennyiségből, pákosztosok repetázhatnak is. Az íze egy kicsit Gundel-palacsinta-jellegű ezzel a csokis-diós-rumos ízösszeállítással, de a rum elhagyható. Egy kis kardamom viszont a rum helyett mehet bele, most ez nálam kimaradt.
Próbáljátok ki, tényleg. Nem túl nagy macera, mosogatással együtt félóra alatt megvan. Sosem fogtok többet a giroszosnál elcsábulni ezután egy fűrészporos darabra, az tuti, ráadásul vendégek előtt is lehet villantani vele, imádni fogják. Kivéve, ha épp fogyókúráznak J